Recensie: Bakboek, bakken zonder geraffineerde suiker

Bakken is hot! En terecht, want het is heerlijk om met je handen bezig te zijn, het deeg te kneden en tussentijds wat te snoepen van je creatie. Om nog maar niet te spreken over die heerlijke geuren die jouw bakwerk produceert als het in de oven staat en jouw hele huis een moodboost geeft. Gezond bakken klinkt als muziek in de oren: zonder schuldgevoel genieten! Maar wacht, drijf nog niet te ver weg op die wolk, want als je denkt dat je met dit Bakboek, bakken zonder geraffineerde suiker gezond kunt gaan bakken: forget it. De meeste recepten zijn niet zo gezond als de havermoutkoekjes op de cover doen vermoeden.

Over het boek
Het Bakboek heeft ruim 60 klassieke bakrecepten ingedeeld in vijf hoofdstukken: taarten, cakes, koekjes, gebakjes en wafels & pannenkoeken. Daarnaast staat er een basisrecept in voor gistdeeg, banketbakkersroom en taartdeeg waarmee je je eigen creaties kan maken. De fotografie is werkelijk prachtig. Door de basis van zwart-, wit- en grijstinten in de achtergrond brengt het bakwerk kleur in het boek en oogt het luxueus. En niet onbelangrijk: bij elk recept een foto. Daar maak je mij heel blij mee.

Verschil tussen suikers
We weten allemaal dat suiker slecht voor ons is. Gewone witte kristalsuiker bevat geen voedingsstoffen meer, is verslavend en maakt ons dik. Behalve dat het ons snelle energie geeft, hebben we er geen gezondheidsvoordeel van. Sterker nog, het is slecht voor ons. Het doet de bloedsuikerspiegel snel stijgen waardoor het lichaam hard moet werken om dat weer normaal te krijgen. En hoe hoger de piek, hoe dieper het dal, waardoor we drang krijgen naar meer suiker. Een rollercoaster dus, met alle consequenties van dien (diabetes, overgewicht, depressie).

In de recepten van het Bakboek is geraffineerde (witte) suiker vervangen door andere soorten suikers. Onder andere:

  • rietsuiker (bevat nog vitamines en mineralen),
  • tagatose (twee keer zo zoet, dus de helft nodig),
  • honing (bevat nog voedingsstoffen),
  • agavesiroop (doet de bloedsuikerspiegel minder snel stijgen) en
  • ahornsiroop (bevat nog mineralen).

De slechtste suiker is vervangen door iets minder slechte suikers. En daar is dan ook alles mee gezegd. Waar is het gebruik van…

  • gedroogd fruit/dadels (bevatten vitaminen, mineralen vezels),
  • stevia (natuurlijk, nauwelijks calorieën),
  • mesquitepoeder (bevat eiwitten en mineralen) of
  • kokosbloesemsuiker (bevat nog vitamines en mineralen)?

Iets voor mij?
Nee. Ik had gehoopt op recepten waarbij je met fruit je baksels zoeter maakt, (homemade bounty’s, koninklijke kokosballen, havermoutkoekjes) of waarin stiekem groente zit verwerkt (healthy carrot cake, zoete aardappelbrownies). Er zijn zoveel voorbeelden van gezondere bakvoorbeelden die wel gebruik maken van fruit en groente (kijk bijvoorbeeld eens op Deliciously Ella, DayenneFoodblog, The Green Happiness, Eat Better Not Less, FitDutchies of InLoveWithHealth).

Terug naar het Bakboek: suiker is en blijft suiker. Gezond? Nee. Verantwoord genieten? Nee. Is het dan minder slecht? Nou, een klein beetje dan. Als je dan toch gaat voor een klassiek recept en een tarte tatin, chocoladetaart of cheesecake bakt, doe dat dan op z’n minst zonder geraffineerde suikers, zoals voorgesteld in dit boek.

 

Het boek “Bakboek, bakken zonder geraffineerde suiker‘ is ter beschikking gesteld door Aerial Media Company. Heb je dit met plezier gelezen? Lees ook mijn andere recensies en reportages. Volg EetSnakelijk op Facebook, Instagram of Twitter. Of abonneer je op mijn blog (volg-button rechtsonder). Vind ik leuk!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s