Recensie: Thug Kitchen, eat like you give a fuck

thug-kitchenJe moet er even aan wennen, aan het taalgebruik want dat is totaal anders dan in andere kookboeken. Geen preken en flauwekul: alleen wat recepten met een boel gevloek en getier en een scheutje gezondheidsadvies om de boel af te ronden, dat is Thug Kitchen. Het stoere kookboek staat vol met graffititeksten, tattoos, en andere ruige illustraties. Weg met het geitenwollensokken imago van veganistische kookboeken, moeten de auteurs gedacht hebben. Vegan? Jep, de recepten in dit boek bevatten géén dierlijke ingrediënten. Wel smakelijke recepten, want “je hebt zelf waarschijnlijk al genoeg salades gezien waar zelfs een konijn voor zou weglopen”.

thug-kitchen-2De auteurs van dit boek zeggen zelf: “we wisten geen van allen hoe je moest voorkomen dat groente naar een natte sportsok smaakte”. Je hoeft dus niet goed te kunnen koken om aan de hand van deze recepten een smakelijke maaltijd op tafel te zetten. Of dat nou een ontbijt, minimaaltijd, salade, stoofpot, snack of toetje is. Voor elk moment van de dag hebben ze een recept.

Schermafbeelding 2016-06-11 om 10.47.53Voor wie denkt dat het allemaal maar één grote grap is, think again. Er zit een serieuze boodschap in verwerkt, namelijk: “iedereen weet dat fastfood en die bewerkte shit slecht is voor  je omvang. Stop eating that shit! It’s going to kill you!”. Naast dat mensen die veel dierlijke producten eten  74% meer kans hebben om eerder dood te gaan dan mensen die het weinig eten, is het ook nog eens slecht voor het milieu. Heel slecht. Bekijk maar eens Zondag met Lubach – Vlees (helemaal of vanaf 5:28m) als je benieuwd bent naar welk enorm effect de veeteelt op onze planeet heeft.

Thug-Kitchen-5

Thug life
De schrijfstijl dus… Het is over de top, grof en lomp. De eerste alinea is afschuwelijk, de rest van het boek is hilarisch als je het met een korreltje zout neemt. Twijfel je of dit wat voor je is? Kijk anders eerst even het promofilmpje. Een verademing van al dat serieuze gedoe rondom gezond eten, als je t mij vraagt. Thug Kitchen spreekt zelfs de mannelijke carnivoren aan, maar is zeker niet geschikt voor mensen die met u aangesproken willen worden of omhooggevallen soeplepel fans met een keukenmachine van 1500 euro.

Het boek ‘Thug Kitchen‘ is ter beschikking gesteld door Aerial Media Company. Heb je dit met plezier gelezen? Lees ook mijn andere recensies en reportages. Volg EetSnakelijk op Facebook,Instagram of Twitter. Of abonneer je op mijn blog (volg-button rechtsonder). Vind ik leuk!

Een gedachte over “Recensie: Thug Kitchen, eat like you give a fuck