Recensie: Love and Lemons

Jeanine Donofrio is de auteur van ‘Love & Lemons’ en drijvende kracht achter haar gelijknamige foodblog (loveandlemons.com). Haar blog werd uitgeroepen tot Saveur’s Best Cooking Blog en leidde tot dit boek waar 100 zonnige recepten met verse groenten in gebundeld zijn. Donofrio laat zich inspireren door de ingrediënten die het seizoen te bieden heeft en creëert daarmee tintelende, frisse smaken. Vandaar dat veel gerechten afgemaakt worden met een flinke kneep citroensap. De naam van het boek en de blog heeft echter een andere herkomst. Wie wil weten welk romantisch verhaal hier achter zit, zal het boek moeten kopen.

Kook andersom, is het credo van Jeanine. Daarmee bedoelt ze dat je een ingrediënt als uitgangspunt neemt zodat je iets moois van de markt kunt meenemen en daarna pas hoeft te bedenken wat je ermee gaat maken. De recepten staan op alfabetische volgorde van het hoofdingrediënt: van appels en asperges tot pompoen en paprika. En het beste is: bij elk gerecht staat een prachtige foto, gemaakt door haar man Jack Mathews. Het water loopt in je mond bij het kijken naar die bruchetta met bramen en basilicum, crostini met artisjokken en muntpesto, vegetarische ceviche, courgettelasagne, enchilada’s met pompoen en zwarte bonen, samosa’s met zoete aardappel en erwtjes of miso met gesmoorde mosterdkool.

Met een korreltje zout
Dat Jeanine met dit boek je op ideeën wil brengen en jouw creativiteit in de keuken wil aanwakkeren blijkt uit de tips om eindeloos te variëren (voor hummus, pesto, guacamole en salsa’s), het vijfstappenplan om te koken met wat je in huis hebt, dingen die je bijna altijd op voorraad moet hebben en suggesties om recepten glutenvrij of veganistisch te maken. De recepten moet je naar haar eigen zeggen dus vooral met een korreltje zout nemen.

Proeven met je ogen
‘Love & Lemons’ staat bomvol kleurrijke en plantaardige inspiratie voor mensen die van groenten houden. Voor mensen die gek zijn op de geur van geroosterde pompoen, de manier waarop uien sissen als ze de pan raken of het aangezicht van een regenboogkleurige ratatouille die net uit de oven komt. Of je nou veganist, vegetariër of flexitariër bent, dit boek een musthave als je een nieuwe groente recepten kunt waarderen!

Dit is een kookboek die ik met trots laat zien aan mijn gasten als ik er weer eens iets uit gekookt heb en ze om het recept vragen. Zeker een aanrader!

Het boek ‘Love and Lemons‘ is ter beschikking gesteld door UnieboekSpectrum. Heb je dit met plezier gelezen? Lees ook mijn andere recensies en reportages. Volg EetSnakelijk op FacebookInstagram of Twitter. Of abonneer je op mijn blog (volg-button rechtsonder). Vind ik leuk!